tanuljunk
tanulni!
„A tanulás nem felkészülés az életre, a tanulás maga az élet.” - John Dewey

Lényegkiemelés, szövegfeldolgozás, vázlat, jegyzet

Fölösleges lenne a lényegkiemelés? 

Több cikket is olvastam arról, hogy nagyon rossz tanulási módszer, ha színessel kiemeled a lényeget a könyvben. Azt írják, hogy azért nem elég hatékony így tanulni, mert közben azon gondolkodsz, hogy mit húzzál ki, és nem az értelmet, jelentést, összefüggéseket keresed a tananyagnak.


Véleményem szerint ez akkor igaz, ha

  1.        gondolkodás nélkül húzod ki a szavakat, (mondjuk azért, mert már eleve vastagon szedett)
  2.        túl sokat húzol ki,
  3.        első olvasására próbálod meg a lényeget megragadni,
  4.        túl keveset húzol ki ,(csak azért, hogy ne legyen sok)
  5.        csak aláhúzással próbálod elsajátítani az anyagot, azaz ha minden fontosat kihúztál, akkor ezzel végeztél is a tanulással.

Szóval nem a lényegkiemeléssel van a baj, hanem a rossz technikával.

lényegkiemelésnek akkor van értelme, ha az csak egy eleme a tanulási stratégiádnak, és mondjuk a vázlatkészítést előzi meg. Először olvasd el az egész szöveget (vagy egy emészthető részt), értelmezd, alaposan gondold át, és csak utána láss neki a "színezésnek". Próbáld megtalálni akulcsszavakat, kulcsmondatokat, és csak azokat emeld ki! A kiemeléseket le kell ellenőrizni, vagyis a szavak alapján fel kell tudni idézni a szöveget, így bizonyosodhatsz meg arról, hogy valóban a kulcsszavakat emelted ki. Nem utolsó sorban pedig a lényeget meg kell tanulni!

 

"Kettéosztott napló" technika

A kettéosztott napló technika a tananyag feldolgozásának egy módja, mely a személyes olvasói reagálásra épít. Elősegíti, hogy bevonódj az anyagba, együtt gondolkodj a szerzővel, megfogalmazd véleményed, értelmezd és elemezd az olvasottakat.

Menete:

  1. A jegyzetelésre szánt lapot függőleges vonallal kettéosztjuk.
  2. A bal oszlopba a szöveg olyan részleteit jegyezzük fel, melyek megragadták figyelmünket, érzelmeket, gondolatokat generáltak, megdöbbentők vagy esetleg érthetetlenek voltak számunkra, új szempontok figyelembe vételére, gondolkodásra ösztönöztek.
  3. A jobb oszlopba a kiválasztott részletekhez fűzött megjegyzéseket, gondolatokat, kérdéseket írjuk le.

Tantárgytól és témától függően használhatod a két oldalt még így is:

Ugyanez a technika használható PowerPoint anyagok feldolgozásához is, a nyomtatásnál azt az opciót kell választani, ahol a bal oldalra kerülnek a kicsinyített diák, jobbra pedig a jegyzetelésre szánt rész.

 

Profi órai jegyzetkészítés

  1. Készülj fel a jegyzetelésre!
  1. Röviden, tömören jegyzetelj!órai jegyzetelés
  1. Otthon szedd rendbe, vagy készítsd el újra a jegyzetet!

Vázlatkészítési technikák

A legegyszerűbb vázlatkészítési technika, amikor egymáshoz kapcsolódó, rövid, tömör mondatok formájában, folyamatos szövegben foglaljuk össze a tananyag lényegét. Ezt főleg azok a tanulók alkalmazzák, akiknek nincs meg a megfelelő szókincsük az adott témához, vagy nem elég magabiztosak – nem bíznak abban, hogy a rövidebb vázlat alapján képesek lesznek felidézni a kijegyzetelt tananyagot.

A hatékony tanulás megvalósításához a cél az, hogy mindenki képes legyen a számára leginkább használható / érthető / memorizálható vázlat elkészítésére.

Sokféle vázlatkészítési technika létezik, melyeket érdemes kipróbálni, mielőtt eldöntjük, hogy melyik a megfelelő a saját gondolkodási szintünkhöz, a tanulási célunkhoz.

A tanulás-módszertani tréning és tanulás-módszertani tanácsadás során a tanulók megismernek néhány olyan vázlatkészítési technikát, melyek az egyszerű vázlathoz képest a gondolatok, kulcsszavak vagy fogalmak kapcsolatának, párhuzamának, hierarchiájának feltüntetését is szolgálják. Ilyenek például a fogalomtáblázat, gondolkodási térkép, fürtábra, kettéosztott napló, stb... vázlatkészítési technikák.

 

Zöld az egész lap...

lényegkiemelésJártál már úgy, hogy aláhúztad a könyvben a lényeget, és amikor végeztél, akkor veted észre, hogy szinte mindent kiemeltél?

TIPP: Szelektálj! Csak rövid kulcsmondatokat, kulcsszavakat húzz alá!

A szövegfeldolgozásnál alapos meggondolás után használj kevés és egyszerű jelöléseket! (Később is tudd, hogy mit miért jelöltél meg!)

 

Kulcsszavak, kulcsomondatok

A kulcsszavak és kulcsmondatok kiválasztásának gyakorlásához először olvasd el a teljes szöveget, majd húzd ki azokat a szavakat, amelyek nélkül is értelmezhető marad az olvasmány. Ezután próbáld meg tovább rövidíteni a szöveget úgy, hogy ezúttal már nem érdekes, hogy értelmes marad-e a szöveg. Csak azokat a szavakat vagy szókapcsolatokat hagyd meg, amelyek a legfontosabban. Ezek lesznek a kulcsszavak. Ezeket írd ki egy lapra, és gondold végig, hogy ezek a szavak helyettesíthetőek-e valami mással, olyan szinonimával, amit ismersz és használsz.

Természetesen a szakkifejezéseket, definíciókat nem szabad átfogalmazni, de megjegyzésükhöz fontos a pontos jelentésük ismerete, és ezt úgy tudod ellenőrizni, hogy megpróbálod saját szavaiddal megfogalmazni őket.

hasznos tippek

Figyelem, koncentráció

Miért nem hatékony a "Na most innen fel nem állok addig, amíg ezt meg nem tanulom" stratégia
A pozitív programozás
A figyelem működése
Relaxálj a koncentráló képességed fokozása érdekében
Mi is az a koncentráció?
A koncentráló képesség fejleszthető!
részletek

Olvasás, szövegértés

Az olvasás sebessége, a dinamikus olvasás
Gondolataim elkalandoznak olvasás közben
Az olvasás hierarchiája
részletek

Tanulási motivációk, célok

Tanulás és Önbizalom
Tanulási célok
Mikor hasznos egy tanulással kapcsolatos célkitűzés?
Mi motiválhat a tanulásra?
részletek

Tanulási stratégiák, technikák

Stratégia szerint tanulni
Összetett tanulási stratégia: RJR modell
Egy gyilkos tanulási stratégia
Mik azok a tanulási stratégiák?
részletek