tanuljunk
tanulni!
„A tanulás nem felkészülés az életre, a tanulás maga az élet.” - John Dewey

Rólunk irták

Tanulni is tanulni kell / Metropol, Horn Andrea, 2013. szeptember 19.
A segítő technikákkal könnyebb, gyorsabb, hatékonyabb lehet az ismeretszerzés.

Elkezdődött a tanév, a diákok jó része túl van az első számonkéréseken, gyűlni kezdenek az osztályzatok az ellenőrzőkben. Ilyenkor segíthetnek azok a módszerek, amelyek megtanítják tanulni a nebulókat, és arra ösztönzik őket, hogy szembenézzenek a gondjaikkal, megoldást keressenek.

Motiváció nélkül nem megy

Ezt vallja Pár Krisztina is, aki több mint egy évtizede foglalkozik tanulás-módszertani tanácsadással. A szakemberhez a gyerekek elsősorban szüleik unszolására mennek el, hogy megtanulják, hogyan tudnának nagyobb kedvvel, gyorsabban tanulni.

  • Gyakran érkeznek hozzám motiválatlan – a szülők szerint csupán lusta – gyerekek, és olyanok, akik azért hanyagolják el a tanulást, mert úgy érzik, erőfeszítés nélkül is tudnak jó teljesítményt nyújtani. Ez egy darabig igaz is lehet, ám amikor megnőnek a követelmények, az ilyen diákok azzal szembesülnek, hogy lemaradtak – mondta Pár Krisztina a Metropolnak.
  • Egy külső szemlélőtől általában könnyebben fogadják el a gyerekek az iránymutatást, mint a szüleiktől – fűzte hozzá.
Belső-külső állapot

A motivációs problémáknak számos okuk lehet a tanácsadó szerint. Fakadhatnak többek között otthoni feszültségből, a sikerélmény hiányából, de akár abból is, ha a diák úgy érzi, nem kedveli a pedagógus. – Ezeket fel kell ismerni, és meg kell próbálni megoldani, hiszen csak akkor tudunk koncentrálni, ha rendben vagyunk lelkileg – magyarázta Pár Krisztina.

A tanácsadó szerint gyakori hiba a gyerekeknél, hogy csupán magolnak, vagy ahelyett, hogy megértve tanulnák, csak olvasgatják a tankönyvek szövegét, miközben a figyelmüket elvonja valami – mostanában leggyakrabban a mobiltelefon.

Így csak kevesen tudnak hosszú távon megmaradó tudást összeszedni. Érdemes ehelyett meghatározott lépéseken keresztül feldolgozni a tanulnivalót: előbb értelmezni minden mondatot, kiemelni a lényeget, megkeresni az összefüggéseket és rendszerbe helyezni őket.

Elvesznek a módszerek

Ebben segíthet például egy jól elkészített, a kulcsszavakat tartalmazó vázlat. – Ha a diák jó vázlatot tud készíteni, az már annak a jele, hogy megértette az anyagot. Azonban vissza is kell tudni adni a tanultakat, különben csupán a rövid távú memóriában maradnak meg.

A tanulást segítő módszerek nagy részével Pár Krisztina szerint megismertetik a diákokat az iskolában – a matematika-tankönyvben is ott van, hogyan érdemes nekifogni egy-egy feladat megoldásának – sokszor azonban ezek az információk elsikkadnak, ha a pedagógus időnként nem hívja fel rájuk a figyelmet. Oka lehet ennek az, hogy a felsőbb évfolyamok számára már valóságos versenyfutás a tanulás. – Sok helyről hallom, hogy gyakran a házi feladatot sem ellenőrzik, mert nincs idő vele foglalkozni – fűzte hozzá a tanácsadó.

tovább olvasom
Rólunk írták
Rólunk írták a szülők, diákok

Nagyon nem akartam a mentálhigiénés résszel foglalkozni, de beláttatta velem az oktató, hogy vannak problémák, amiket nem lehet csak úgy átlépni. A tanulás-módszertani tanácsadást így ezzel kezdtük, és örülök, hogy belementem, mert így legalább kiderült, hogy miért nem fogott az agyam, és már a megoldás is megvan....

Misi (32)

Az első évet végigszenvedtem az egyetemen, a másodiknál már nem bíztam a véletlenre, eljöttem erre atanulás-módszertani tanácsadásra. Sok új tanulási technikát ismertem meg, melyek segítségemre vannak a sikeres tanulásban.

Kriszta (20)

Olyan régen tanultam már, hogy elképzelésem sem volt, hogyan kezdjek hozzá. A tanulás-módszertani tanácsadáson megismerkedtem a különböző tanulási technikákkal és tanulási stratégiákkal, melyek már az első perctől kezdve nagy segítséget jelentettek!

Anna (42)

"Én azért ajánlanám másoknak is a tréninget, mert az ismereteimet a tanulással kapcsolatban, amikkel a tanfolyam előttig bírtam, megerősítette, illetve rendkívül sok újat is mutatott. Igazán tetszett az előadásmód is, érdekesen mutatta be a témát. Köszönöm, hogy itt lehettem!"

Rebeka (9. évfolyam)

"Ajánlom másnak is, mivel sokat lehet belőle tanulni, a jövőben is lehet használni, és több szabadideje lehet az embernek. ..."

Dani (10. évf.)

"Igen, mindenképpen ajánlom, mert hasznos technikákat tanultunk, és nekem is segített a tanulásban."

Klaudia (8. évf.)

Jó lenne minden tanulónak ide járni, mert mindent fejleszt! (a tréningről)

Péter, (10 éves)

Neked is ajánlom ezt a tréninget, mert szerintem mulatságos és tanulságos! Jól fogod érezni magad!!!

Saci, 5. évf.

Ajánlom másoknak is a tréninget, mert sokkal könnyebben állok hozzá a dolgokhoz a beszélgetés után. Voltak nagyon szórakoztató feladatok is!

Név nélkül, (9. évf.)

A tréner aranyos, segítőkész, új dolgokkal tud meglepni. Könnyebben fog menni a tanulás!

Csilla, 9. évf.

Azzal, hogy eljöttem, tettem magamnak egy szívességet, és megkönnyítem az életem. Végre valaki érthetően összefoglalta, hogy hogyan kell tanulni! Köszönöm szépen!

Ági, 9. évf.

Nekem sokat segített. Most már nem azért tanulok "mert kell", hanem mert kedvet kaptam hozzá. Várom a sulit!  ( 2014. augusztusi tanulás-technika tréning)

16 éves tanuló

Ez a tudás, amit itt kaptam nem fog kárba veszni. Amit itt tanultam, azt bárhol tudom majd alkalmazni. ( 2014. augusztusi tanulás-technika tréning)

17 éves tanuló

Ajánlani tudom mindenkinek a tanulás-technika tréninget, aki nem tanul, mert nem képes rá, vagy nincs kedve. Azoknak is, akik úgy érzik van hova fejlődni, itt tényleg lehet. Sok új módszert tanultam.

9. osztályos tanuló

Nekem nagyon sokat segített ez a tanulás-módszertani tréning. Már írtam is egy nagyon jó dolgozatot. Az itt tanultakat használtam fel a tanulásnál, és nem kellett órákon át tanulnom...

8. osztályos tanuló

"Minden tetszett! Nagyon sokat segített a tréning, és választ kaptam azokra a dolgokra, amikre más nem tudott válaszolni!"

Felső tagozatos diák, őszi szüneti csoport

"Izgalmas volt a tréning, és sok új dolgot tanultunk, amit hasznosítani is lehet! Leginkább az tetszett, hogy a tanár laza, jó fej és jól magyaráz."

Felső tagozatos diák, őszi szüneti csoport

"Ez egy nagyon hasznos tanfolyam, és ha szeretnél jobban tanulni, akkor ezt a tanfolyamot pont NEKED találták ki!"

Felső tagozatos diák, őszi szüneti csoport

"Szerintem nagyon hasznos volt ez a tréning, olyan dolgok hangzottak el, amik alkalmazásával valóban hatékonyabb a tanulás!"

5-8. osztályosoknak szóló tréning résztvevője